– Vi presenterer Dataporten og viser hvilke muligheter plattformen gir. Du vil møte mange som jobber med, eller er interessert i, fellesløsningene Feide og Dataporten.

 
 
Det sier Synneve Monstad Bottolfs, prosjektleder for Dataporten for grunnopplæringen-prosjektet ved Senter for IKT i utdanningen.
 

– Dataporten er neste generasjons Feide, og er et av tiltakene i digitaliseringsstrategien for grunnopplæringen. Vi jobber nå med å tilrettelegge for at kommuner, fylkeskommuner og tjenesteleverandører kan ta i bruk Dataporten, sier hun.

Dataporten er en nasjonal fellesløsning som skal bidra til sikker og enklere deling av data i utdanningssektoren. Vi opplever stor interesse rundt prosjektet, og inviterer derfor til et fagseminar.

 

Når: Tirsdag 5. desember kl. 10.30 - 15.00, registrering/kaffe fra kl 10.00.
Hvor: Konferansesenteret Høyres Hus, Stortingsgaten 20, Oslo

Seminaret vil bli streamet.

 

Påmelding, program og streaminglenke for fagseminar Dataporten

 

 

Om Dataporten

  • UNINETT AS tilbyr i dag Dataporten til universitet- og høgkolesektoren
     
  • I 2018 skal Feide og Dataporten slås sammen til én tjeneste med arbeidstittel Feide 2.0. Dette gjøres for å gi sluttbrukerne en bedre brukeropplevelse, og for å øke tilfanget av gode og tilpassede tjenester til utdanningssektoren.
     
  • Dataporten kobler sammen datakilder og tjenester på en måte som gjør det enkelt for tjenestetilbyderne å tilby tjenester til utdanningssektoren, samtidig som sluttbrukerne og utdanningsinstitusjonene beholder kontrollen over hvor personopplysninger og annen informasjon spres.
     
  • Utdanningssektoren tar i bruk flere digitale tjenester, og tjenestene blir mer persontilpasset. Det betyr at vi deler mer data med flere tjenester. Det kan være persondata som for eksempel navn, e-post, bilde og Feide-ID, gruppedata som fag, emne, kull, studieprogram og studiegrupper eller informasjon om eksamener, oppgaver, studier og ansatteroller.
     
  • Med Dataporten oppnår utdanningssektoren to ting:
    • Vi senker terskelen for leverandører som vil levere gode tjenester til utdanningssektoren. Det blir mindre behov for skreddersøm og krevende integrasjoner. Sektoren får billigere og bedre tjenester.
    • Sluttbrukerne og utdanningsinstitusjonene beholder god kontroll på dataflyten, og vet hvilke tjenester som mottar hvilke data, på tross av at det stadig blir flere digitale tjenester å forholde seg til.